Księga Przysłów – jak pisze sam Salomon – powstała by:
„by mądrość osiągnąć i karność,
Prz 1, 24
pojąć słowa rozumne,
zdobyć staranne wychowanie:
prawość, rzetelność, uczciwość;
prostaczkom udzielić rozwagi,
a młodym – rozsądku i wiedzy.”
W poprzednim swoim wpisie w temacie Księgo Przysłów pisałam o tym, czym jest Prawdziwa mądrość, której początkiem jest bojaźń Pańska. Dziś chcę powiedzieć o pozostałych cechach, o których Salomon mówi przez cała księgę. Powinien je posiąść, nie tylko syn króla Izraela, ale też każdy wierzący, czyli syn/córka Króla Królów.
Prawy
Dlaczego mamy być prawi i uczciwi? – Dlatego, że wszelki grzech jest obrzydliwością w Bożych oczach i nas on Niego oddala.
„Pan oparciem ludzi prawych,
Prz 10, 29
dla czyniących nieprawość jest zgubą.”
Dla Boga prawość i uczciwość są nawet milsze niż wszystkie inne dary, jakie moglibyśmy mu ofiarować.
„Postępowanie uczciwe i prawe
Prz 21, 3
milsze Panu niż krwawa ofiara.”
Salomon mówi także, że prawość nie tylko zapewni nam bliskość Boga, ale też zagwarantuje długie życie i trwałość przedsięwzięć.
„Bo Pan udziela mądrości,
Prz 2, 6-7
z ust Jego – wiedza, roztropność:
dla prawych On chowa swą pomoc,
On – tarczą żyjącym uczciwie.”
„Dlatego będziesz iść drogą prawych,
trzymać się ścieżek uczciwych;
gdyż ludzie prawi ziemię posiądą,uczciwi rozmnożą się na niej;
nieprawych wygładzą z ziemi,z korzeniami wyrwie się przewrotnych.”
Prz 2, 20-22
I tylko nasza sprawiedliwość będzie miała znaczenie w perspektywie wieczności – nie zabierzemy nic z tego, co zgromadziliśmy.
„W dzień gniewu bogactwo jest bez pożytku,
Prz 11, 4
sprawiedliwość wyrywa ze śmierci.”
Miłujący karność
Bóg nie karci nas dlatego, że jest zły lub złośliwy i się „czepia”. On robi to z miłości do nas.
„Upomnieniem Pańskim nie gardź, mój synu,
nie odrzucaj ze wstrętem strofowań.
Bowiem karci Pan, kogo miłuje,jak ojciec syna, którego lubi.”
Prz 3, 11-12
A odrzucenie karności jest wręcz głupotą.
„Podstawą wiedzy jest bojaźń Pańska,
Prz 1, 7
lecz głupcy odrzucają mądrość i karność.”
„to strzeże karności, ten idzie ku życiu,
Prz 10, 17
kto gardzi upomnieniem – ku zatracie.”
Pracowity i pilny
Wydaje mi się, że lenistwo jest jednym z grzechów głównych współczesnego świata, naszego pokolenia i młodszych. To, co powinno nas wyróżniać jako wierzących to pracowitość i pilność, wykonywanie rzeczy jak dla Boga a nie dla ludzi.
„Ręka leniwa sprowadza ubóstwo,
Prz 10, 4
ręka zaś pilnych wzbogaca.”
„Serce leniwego czeka bez skutku,
Prz 13, 4
a pilnych zamiary stale się spełniają.”
„Kto ziemią uprawia, nasyci się chlebem;
Prz 28, 19
kto ściga ułudę, nasyci się nędzą.”
Myślę, że we współczesnym świecie, kiedy często porównujemy się z celebrytami i influencerami musimy przypominać sobie, ze żadna uczciwa praca nie jest hańbą.
„Lepiej być prostym, ale mieć pracę,
Prz 12, 9. 11
niż pysznić się nie mając chleba. (…)
Kto ziemię uprawia, nasyci się chlebem,
kto ściga ułudy – z rozumu obrany.”
Ważniejsze niż to, co robimy jest to, jak wykonujemy naszą pracę.
„Zamiary pracowitego [przynoszą] zysk,
Prz 21, 5
a wszystkich śpieszących się – biedę.”
„Widzisz biegłego w swoim zawodzie?
Prz 22, 29
Będzie on stał przed obliczem królów,
a nie przed ludźmi prostymi.”
Lenistwo nie tylko przynosi szkodę naszemu statutowi materialnemu, ale też i duszy.
„Lenistwo pogrąża w ospałość,
Prz 19, 15
głód cierpi dusza niedbała.”
Opanowany i panujący nad swoimi emocjami
Cierpliwość ma większą wartość niż siła mięśni.
„Cierpliwy jest lepszy niż mocny,
Prz 16, 32
opanowany – od zdobywcy grodu.”
„Miastem odkrytym, bez murów,
Prz 25, 28
jest człowiek nieopanowany.”
Nie musimy walczyć „do upadłego”. Odpuszczenie w sporze wcale nie jest oznaką naszej słabości.
„Rozważny człowiek nad gniewem panuje,
Prz 19, 11
a chwałą jego – zapomnienie uraz.”
„Zaprzestać sporu – zaszczytem dla męża,
Prz 20, 3
bo każdy, kto głupi, wybucha.”
Używający słów z mądrością
Mamy przede wszystkim zawracać uwagę na to, ile mówimy – czy nie jest to po prostu bezsensowna paplanina.
„Nie uniknie się grzechu w gadulstwie,
Prz 10, 19
kto ostrożny w języku – jest mądry.”
„Każdy trud przynosi zyski,
Prz 14, 23
gadulstwo – jedynie biedę.”
Nie tylko mamy pilnować tego, ile mówimy, ale też zwracać uwagę na dobierane przez nas słowa. Nasze słowa mogą albo ranić, albo leczyć; mogą albo pobudzać gniew, albo łagodzić sytuację.
„Nierozważnie mówić – to ranić jak mieczem,
Prz 12, 18
a język mądrych – lekarstwem.”
„Odpowiedź łagodna uśmierza zapalczywość,
Prz 15, 1
słowo raniące pobudza do gniewu.”
„Dobre słowa są plastrem miodu,
Prz 16, 24
słodyczą dla gardła, lekiem dla ciała.”
Słowa mogą wręcz dawać życie lub łamać ducha.
„ Drzewem życia jest język łagodny,
Prz 15, 4
złamaniem na duchu – przewrotny.”
Szczególne napomnienia znajdziemy także dla nas kobiet.
„(…) rynną wciąż cieknącą – kłótliwa kobieta.”
Prz 19, 13b
„Lepsze mieszkanie w kącie dachu
Prz 21, 9. 19
niż żona swarliwa i dom obszerny.
Lepiej mieszkać w pustyni
niż z żoną kłótliwą, mrukliwą.”
Zachęcam Cię, by ten rok czekania do kolejnych wakacji, był dla Ciebie czasem pracy nad cechami wierzących opisanymi w Księdze Przysłów. Błogosławię Cię, byś każdego dnia decydował się żyć w radykalnej prawości; byś ćwiczył się w karności i nie unosił się pychą gdy Bóg upomina Cię bezpośrednio lub przez innych wierzących; byś pracował z pilnością jak dla Pana a nie dla ludzi; byś ćwiczył się w opanowaniu; byś z mądrością używał słów – pod względem ilościowym i jakościowym.
Photo by Lachlan Dempsey on Unsplash